Realizacja Projektu w ramach Programu Erasmus + KA210-YOU
Small-scale partnerships in youth
MŁODZIEŻOWY KLUB MIŁOŚNIKÓW ŚWIATA ROŚLIN
Główne cele projektu:
- Poznawanie i badanie wybranych typów zbiorowisk roślinnych oraz gatunków dla nich charakterystycznych wybranych obszarów, w tym roślin zielnych, krzewów i drzew stanowiących naturalne składniki flory.
- Prowadzenie obserwacji i badań środowiska naturalnego roślin i ich wpływu na życie człowieka.
- Budowanie wśród młodych ludzi więzi emocjonalnych z pięknem otaczającej nas przyrody.
- Zapoznanie się z problemami, związanymi z ochroną niektórych rzadkich i zagrożonych gatunków roślin.
- Budowanie międzynarodowego partnerstwa w zakresie ochrony środowiska roślin.
- Rozwój potencjału cyfrowego młodych ludzi.
- Rozwój umiejętności oraz europejskich kluczowych kompetencji u młodych ludzi, zwłaszcza u młodzieży z mniejszymi szansami.
- Budowanie przez organizacje partnerskie sieci współpracy na poziomie lokalnym, regionalnym i międzynarodowym.
PARTNERZY PROJEKTU
„Sv. Kliment Ohridski” High School – Macedonia Północna
Namık Karamancı Fen Lisesi – Turcja
APEL – Associação Promotora do Ensino Livre – Portugalia
Stichting Voortgezet Onderwijs Aruba – Holandia
Fundacja Międzynarodowej Integracji Gospodarczej i Kulturalno-Turystycznej – Polska
Foundation Innovation Campus for Education Aruba (Edu Campus Aruba) – Holandia
Kazlu Ruda Mun. Gimnazjum Plutiskes – Litwa
Czas trwania projektu: 01.11.2023 – 28.02.2025
SPOTKANIA MIĘDZYNARODOWE – STACJONARNE
W RAMACH PROJEKTU MŁODZIEŻOWY KLUB MIŁOŚNIKÓW ŚWIATA ROŚLIN
1/ W dniach 25-26.02.2024, na terenie organizacji partnerskiej z Holandii – Arubie, odbyło się międzynarodowe spotkanie projektowe, dwudniowe, z udziałem 10-ciu osób, reprezentujących organizacje uczestniczące w projekcie. Ponadto w działaniach projektowych wzięła udział młodzież ze szkoły partnerskiej z Aruby. Spotkanie miało charakter startowy – roboczy w celu realizacji i koordynacji projektu oraz sposobów zarządzania projektami. Było to spotkanie zapoznawcze, na którym został szczegółowo omówiony projekt, odpowiedzialność za jego realizację, ustalono i szczegółowo omówiono harmonogram działań, podzielono zadania i omówiono wszystkie treści projektowe. Ponadto zapoznano uczestników spotkania z roślinnością Aruby i jej znaczeniem dla człowieka – Praca w terenie – badanie roślinności sucholubnej – kserofityczne zarośla i kaktusy oraz charakterystycznych drzew – palm oraz drzew divi-divi, które jest symbolem Aruby. Ponado zapoznano się z działnością i znaczeniem produkcji aloesu. Odbyły się również warsztaty z efektywnego zarządzania projektami oraz Partner z Aruby przedstawił dobre praktyki w zakresie edukacyjnym, zwłaszcza związanych z tematyką projektu. Odbyły się 3 sesje warsztatowe: W pierwszym dniu sesja robocza dotyczyła: Modele efektywnego zarządzania; W drugim dniu odbyły się dwie sesje robocze: Metodologia pozaformalna w projektach międzynarodowych. Dobre praktyki metodologii pozaformalnej; Skuteczna promocja i reklama działań projektowych. Sesje były prowadzone metodami pozaformalnymi.
2/ W terminie 24-26.09.2024, na terenie organizacji partnerskiej z Polski, odbyło się międzynarodowe spotkanie w regionie łukowskim, w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się w obszarze przyrodniczym oraz tworzenia publikacji tekstowej i fotograficznej o określonej funkcji poprzez odpowiednie wykorzystanie narzędzi internetowych i informatycznych. Spotkanie trwało 3 dni z udziałem 4 osób z Macedonii Północnej, 4 osób z Madery z Portugalii, 3 osób z Turcji i 10 osób z Polski. Ponadto w czasie spotkań projektowych wzięło udział 12 osób z Litwy. Program spotkania w Polsce obejmował: Pracę w terenie – zbieranie danych na temat typowej roślinności w województwie lubelskim, w tym Parku roślinnym w Kozłówce oraz Nałęczowie oraz Rezerwacie Jata w powiecie łukowskim. Integracja z Kołem Gospodyń Wiejskim w Gminie Stoczek Łukowski. Tworzenie publikacji projektowej do wykorzystania edukacyjnego.
3/ W dniach 15-17.10.2024 roku, na terenie organizacji partnerskiej z Portugalii, odbyło się międzynarodowe spotkanie na Maderze w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się w obszarze przyrodniczym. Spotkanie trwało 3 dni, z udziałem 4 osób z Macedonii Północnej, 4 osób z Turcji, 3 osób z Polski i 10 osób z Madery z Portugalii. Program spotkania na Maderze w Portugalii obejmował: Pracę w terenie – zbieranie danych na temat bujnie kwitnących kwiatów oraz życia krzewów i drzew egzotycznych, wszechobecnych jacarandów, mimoz, eukaliptusów, sosen, szeregu różnych subtropikalnych roślin oraz lasów wawrzynowych (Laurissilva); Odkrywanie i badanie pod kątem ekologicznym i biologicznym populacji wybranych gatunków roślin. Ochrona i zarządzanie zasobami przyrody. Metody badań roślinności. Wpływ roślin na Maderze na życie człowieka. Populacje roślinne i ich wpływ na środowisko. Ochrona i zarządzanie zasobami przyrody. Tworzenie publikacji projektowej do wykorzystania edukacyjnego.
4/ W terminie 12-13.01.2024 roku, na terenie organizacji partnerskiej z Macedonii Północnej w Ohrid, odbyło się międzynarodowe, projektowe spotkanie. Trwało 2 dni, z udziałem 3 osób z Litwy, 2 osób z Turcji, 2 osób z Polski, 2 osób z Madery z Portugalii i 10 osób z Macedonii Północnej. Program spotkania w Ohrid w Macedonii Północnej obejmował pracę w terenie – odkrywanie i badanie roślinności Macedonii Północnej, zwłaszcza w regionie Ohrid i jej znaczenia dla życia człowieka; Degradacja środowiska naturalnego roślin; Ewaluacja projektu; Rezultaty projektów mobilności, ich upowszechnianie i wykorzystanie skutecznego zarządzania.
5/ Przez cały okres trwania projektu odbyło się szereg działań online, w tym m.in.:
– Prezentacje opracowań w formie cyfrowej dobrych praktyk organizacji, w tym praktyk przyrodniczych – botanicznych;
– Prezentacje opracowań kulturowych w wymiarze lokalnym, regionalnym i krajowym w postaci fotocastu reklamowego;
– Dzielenie się wiedzą przyrodniczą, ekologiczną i klimatyczną – pogadanki, dyskusje, wymiany poglądów, komunikacja projektowa;
– Warsztaty cyfrowe – narzędzia internetowe i informatyczne – wykorzystywanie ich w czasie realizacji projektu – tablica jamboard, padlett, platforma zoom, webquest, kahoot, Krita, tworzenie tekstów Canva i Genially, Gloster, Animoto, Slideful, Acapela.tv. Wordart, Graffiti Creator.
– Wspólna praca cyfrowa młodzieży przy opracowaniu produktów projektu – prezentacja projektowa, Atlas roślin, opracowanie logotypu projektu, opracowania promocyjne i reklamowe projektu;
– Odkrywanie i badanie bioróżnorodności roślinnej Antalii – zbieranie danych na temat typowej roślinności śródziemnomorskiej – m.in. makia, drzewa oliwne, oleandry, wawrzyny. Dzika przyroda Turcji – zagrożenia i ochrona. Roślinność i uprawy. Szata roślinna, a klimat. Populacje roślinne i ich wpływ na środowisko, życie człowieka. Flora śródziemnomorska, lasy i stepy. Ogród bioróżnorodności roślinnej przy budynku szkolnym – znaczenie dla środowiska szkolnego.
– Odkrywanie i badanie bioróżnorodności roślinnej Kazlu Ruda/Litwa – zbieranie danych na temat roślinności występującej na Litwie, zwłaszcza w regionie objętym projektem. Znaczenie roślin dla życia człowieka. Odziaływanie klimatyczne na roślinność Litwy. Minipalmiarnia szkolna i jej znaczenie dla środowiska.
6/W czasie trwania projektu młodzież z opiekunami opracowała szereg cyfrowych produktów, w tym m.in. Lapbook cyfrowy powstałych palmiarni, materiały reklamowo – promocyjne, plakat projektu, broszura informacyjna o projekcie, prezentacje projektowe, atlas wybranej flory regionów obszaru projektowego oraz filmy promocyjne i upowszechniające rezultaty projektu.
INFORMACJE O PALMIARNIACH POWSTAŁYCH W RAMACH PROJEKTU
Działanie polegało na utworzeniu w otoczeniu każdej organizacji minipalmiarni roślin, występujących na obszarach partnerów projektu. Minipalmiarnie utworzono w siedzibach organizacji partnerskich, w tym dwie zewnętrzne w Turcji i na Maderze. W przypadku polskiej Fundacji palmiarnia została utworzona w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Szyszkach. Są to otwarte przestrzenie szkolne – wyeksponowane rośliny osiągające średnie rozmiary i pochodzące z krajów objętych projektem. W ramach współpracy partnerskiej organizacje wymieniły się różnymi roślinami, zakupionymi z własnych środków. Utworzone minipalmiarnie przyczyniły się do osiągnięcia podstawowych celów projektu, w tym pogłębienia wiedzy przyrodniczej o bioróżnorodności roślinnej w krajach, objętych projektem, kształtowania postaw i nawyków przyrodniczych oraz proekologicznych, kształtowania międzynarodowej solidarności w dziedzinie ochrony środowiska oraz rozwoju europejskich kompetencji, inicjatywności i przedsiębiorczości. Opracowano Lapbook cyfrowy utworzonych palmiarni.
Palmiarnia „Sv.Kliment Ohridski” High School – to szkolny ogród z roślinnością doniczkową, przystosowany do uprawy i eksponowania roślin w strefie klimatu umiarkowanego. W szkole, w Macedonii Północnej w doniczkach uprawia się wiele różnych roślin, w tym popularne gatunki, kalanchoe, zamiokulkas zamiolistny oraz rośliny ozdobne, takie jak grubosz owalny (roślina jadeitowa), Aeschynanthus japhrolepis, znany z efektownych, czerwonych kwiatów, kaladium, kalatea, ceropegia, chamedora, cissus, kroton, ctenanthe, skrzydłokwiat, sansewieria, storczyki (orchidee), strelicja, a także rośliny z rodzaju Calceolaria, Ceropegia, Cereus, Clusia, Cycas, Hoya, Monstera, Peperomia, Philodendron, Saintpaulia i zamiokulkas. W szkole również znalazły swoje miejsce rośliny, przywiezione z terenów Partnerów projektu.
Palmiarnia APEL – Associação Promotora do Ensino Livre – to szkolny ogród, gdzie roślinność Madery jest bardzo bogata i różnorodna, z licznymi gatunkami endemicznymi, gdzie panuje łagodny, subtropikalny klimat, nazywany często „krainą wiecznej wiosny”. Występują tu bujnie kwitnące kwiaty, krzewy i drzewa egzotyczne, wszechobecne jacarandy, mimozy, eukaliptusy, sosny oraz wawrzyn kanaryjski (Laurus novocanariensis), til (Ocotea foetens), smaczliwka indyjska (Persea indica), żmijowiec (Echium candicans i Echium nervosum), crambe (Crambe fruticosa), wiązówka (Saxifraga maderensis), jarząb (Sorbus maderensis), żarnowiec (Genista maderensis), Pericallis aurita, Phalaris maderensis i Musschia wollastonii. W szkole również znalazły swoje miejsce rośliny, przywiezione z terenów Partnerów projektu.
Palmiarnia Namik Karamanci Fen Lisesi – to szkolny ogród, który charakteryzuje się bogatą i zróżnicowaną roślinnością, wynikającą z jej położenia na styku regionów fitogeograficznych: śródziemnomorskiego, eurosyberyjskiego i irano-turońskiego oraz różnorodności ukształtowania terenu i opadów. W ogrodzie występują: charakterystyczne zimozielone krzewy i drzewa, takie jak wawrzyn, oleander, mirt, dzika oliwka, pistacja kleista, rozmaryn, tymianek, cedry, karłowate dęby, drzewa oliwne, kasztany jadalne, palmy i pomarańcze, bugenwilla, oleander, hibiskus, agawa i opuncja. W szkole również znalazły swoje miejsce rośliny, przywiezione z terenów Partnerów projektu.
Palmiarnia Fundacji Międzynarodowej Intergacji Gospodarczej i Kulturalno – Turystycznej w Szkole Podstawowej w Szyszkach w Gminie Stoczek Łukowski – to szkolny ogród z roślinnością doniczkową, przystosowany do uprawy i eksponowania roślin w strefie klimatu umiarkowanego. W szkole, w Polsce w doniczkach uprawia się różne rodzaje roślin doniczkowych, zarówno te o ozdobnych liściach, jak i kwiatach. Wśród najpopularniejszych można wymienić: monstery, zamiokulkasy, sansewierie, fikusy, skrzydłokwiaty, paprocie, bluszcze, trzykrotki, a także storczyki. Ponadto, popularne są również draceny, aglaonemy, anturia i kalatee. Ponadto wiele osób decyduje się na uprawę sukulentów, takich jak aloesy i kaktusy, ze względu na ich łatwość w pielęgnacji i odporność. W szkole również znalazły swoje miejsce rośliny, przywiezione z terenów Partnerów projektu.
Palmiarnia Kazlų Rūdos sav. Plutiškių gimnazijos – to szkolny ogród z roślinnością doniczkową i krzewami, przystosowany do uprawy i eksponowania roślin w strefie klimatu umiarkowanego. Uprawia się popularne rośliny doniczkowe, które dobrze znoszą niższe temperatury i ograniczony dostęp do światła słonecznego. Wśród nich znajdują się między innymi sansewierie, zamiokulkasy, paprocie, bluszcze, skrzydłokwiaty, a także różne odmiany fikusów i aglaonem. Hoduje się krzewy ozdobne, w tym m.in. różaneczniki, azalie, jaśminowce, tawuły i berberysy, hortensje, lilaki, kaliny, pęcherznice, forsycje. W szkole również znalazły swoje miejsce rośliny, przywiezione z terenów Partnerów projektu.